Mission Good Coffee Commercial

Opdrachtgever
Pertazza, Breukelen
Oplevering
  • Web-commercial
  • Social snippets

Koffiegroothandel PerTazza was een nieuwe campagne begonnen. De boodschap was simpel en helder: Geen slechte koffie meer op het kantoor. Aan de hand van die boodschap zijn we aan de slag gegaan met een script voor een web-commercial.

Script en storyboard

Het script voor deze web-commercial was vrij snel tot stand gekomen. De campagne had de titel “Mission Good Coffee”. We vonden het een leuk idee om het verhaal te verpakken in een rebelse opstand van het personeel. Een woede die werd gedreven door de slechte koffie op de werkvloer. Het uitvergroten van emoties of gebeurtenissen werkt vaak goed in korte commercials.

Het scenario en storyboard van de web-commercial.

Een commercial vergt veel voorbereiding. Voordat er gefilmd kan worden moet er een goed scenario liggen. Maar bij het lezen van tekst heeft iedereen wel een ander beeld voor zich. Om ervoor te zorgen dat iedereen weet wat we exact gaan filmen wordt er aan de hand van het scenario een storyboard gemaakt. Een soort striptekening die laat zien hoe de shots eruit komen te zien. Zo kan de klant makkelijker feedback geven en ontstaat er geen onduidelijkheid tijdens de draaidagen.

Professionele voice-over

In dit project was de voice-over leidend. Hij moest de kijker meenemen in de struggle van de medewerkers en het verhaal duidelijk maken. Daarnaast moest de video internationaal zijn omdat de opdrachtgever meerdere buitenlandse klanten had. Dus, wij gingen opzoek naar een Engels sprekende voice-over, met een overdreven Italiaans accent. Want, in Italië weet men echt wat goede koffie is, zo is mij verteld. Bij toeval kende de eigenaar van Pertazza iemand die professionele voice-overs deed én ook nog eens uit Italië kwam. Hij kwam naar Nederland en zo hebben wij de voice-over opgenomen in een audio opnamestudio.

Het gebruiken van een professionele voice-over is dan ook een aanrader. Net als acteren is het inspreken van teksten zeer nauwkeurig werk. Zelf inspreken klinkt vaak “opgelezen” of “eentonig”. Een stemacteur weet waar hij of zij accent op moet leggen en hoe bepaalde zinnen uitgesproken moeten worden om variatie in de spraak te houden. Daarnaast kan je kiezen met welke toon de stemacteur de teksten inspreek: Enthousiast, fris, zakelijk of neutraal. Per stemacteur is het weer verschillend waaruit je kunt kiezen.

Waarvoor gebruik je social snippets

Naast de volledige commercial hebben we een aantal social snippets gemaakt. Dit zijn korte fragmenten die uit de web-commercial zijn gehaald. Aan het eind is er een speciaal call-to-action frame gemaakt. Deze social snippets kan je vervolgens op je sociale kanalen posten met een passend bericht eronder. Zo trek je de aandacht van de kijker en is de kans groter dat iemand jou post verder zal lezen. Het aller belangrijkst is om de video zo kort mogelijk te houden, want lange video’s worden vaak overgeslagen. Wil je alsnog dat mensen de hele video bekijken? Dan kan je bijvoorbeeld een link naar de volledige video onderin de tekst plaatsen.