De Rode Knop Animatie

Opdrachtgever
vABC, Noordoostpolder
Oplevering
  • Verhalende animatie
  • Social snippets

Procesoptimalisatie bedrijf vABC in Emmeloord houdt zich bezig met het verbeteren van bedrijfsprocessen en pakt eventuele knelpunten aan. Zij kregen vaak de vraag wat ze doen en hoe ze te werk gaan. Dus aan mij de taak om dat helder te krijgen in een animatie met een verhaal.

Script ontwikkeling

Tijdens een brainstorm met vABC kwamen we al vrij snel tot een script. De rode paniek knop moest erin voorkomen want dit was de gimmick van de huidige campagne. Daarnaast moest het een bericht afgeven wat de Ghostbusters maar al te goed wisten te verkopen: Who you gonna call? Het leuke is dat het verhaal altijd in samenwerking tot stand komt.

Tekenen personages en omgeving

Het leek ons een goed idee om drie personages te laten lijken op echte vABC medewerkers. Daarom is er extra tijd gestoken in het ontwerp en tekenen van de personages. Zo kunnen ze, naast deze animatie, ook nog terugkeren in eventuele andere animaties of ontwerpen. De omgeving was wat lastiger om te vormgeven. Het namaken van een fabriek werd al gauw te druk. Tenslotte wilde ik de focus vooral op de personages leggen. Dus is er besloten om de omgeving wat abstracter vorm te geven. Zo heeft de achtergrond een solide kleur.

Verschillende gebruikte lagen in de animatie.

Toch kan je uit de vormen halen wat een machine is en wat een personage is die de machine bestuurt. Daarnaast gaf het de mogelijkheid om de achtergrond kleur te veranderen als het alarm af gaat, wat een dramatisch effect geeft.

Animatie met motion capture

Voor dit project wilde ik graag gebruik maken van motion capture. Dat houd in dat de personages bewegen aan de hand van gefilmde bewegingen. Elk personage moest getekend worden en elk onderdeel moest los zijn. Bovenarm, onderarm, hand, enzovoort. Allemaal losse afbeeldingen die later weer netjes aan elkaar worden gezet. Het is een tijdrovende taak maar het resultaat is zeker de moeite waard. Zodra dat is gebeurd kan het programma aan de hand van live bewegingen voor de camera het personage laten bewegen.

Het voordeel van motion capture is dat de bewegingen realistischer aanvoelen. Menselijke bewegingen zijn niet berekenbaar of altijd hetzelfde. Daarbij is het voordeel dat zodra een personage in elkaar is gezet, het meteen gebruikt kan worden andere animaties voor vABC.

Op maat gemaakte sound design

Voorbeeld van de audio tijdlijn van de vABC animatie.
Audio tijdlijn van de vABC animatie.

In samenwerking met sounddesigner en composer Tim van Esch is de muziek ontstaan. Het mooie aan op maat gemaakte muziek is dat het reageert op het beeld en kan vormen naar wat er op dat moment gebeurd. Vaak zijn het subtiele elementen die je op het eerste ogenblik niet opvalt. Maar als je er goed op let zul je er meerdere tegenkomen. Dit is veel lastiger te bereiken met stock muziek.

Waarom er voor animatie is gekozen

Er zijn verschillende manieren om je werkwijze onder de aandacht te brengen. Voor dit soort online promotie heeft animatie een aantal voordelen ten opzichte van een video met interview.

  • Krijg iets kraakhelder uitgelegd in een korte tijd
  • Houd de aandacht van de kijker langer vast
  • Kies hoe de locaties eruit zien
  • Hergebruik personages in volgende animaties
  • Maak het zo gek als je zelf wil

Wat vond de opdrachtgever

★★★★★
Babette Huizinga, mede-eigenaar vABC & TWI company: “Wat een leuke samenwerking met Jeffrey! Wij hadden vooraf al een brown paper gemaakt met ideeën en een grove opzet voor het script. Samen met Jeffrey kreeg het steeds meer vorm, meedenken, bijschaven even sparren en het paste steeds meer. Jeffrey schakelt snel is enthousiast, creatief en het is heel fijn om met hem samen te werken. Het eindresultaat is fantastisch geworden; en helemaal passend bij wat we voor ogen hadden: wij helpen bedrijven samen te verbeteren!”